Kreativní užití marihuany: jóga a meditace

0
101

MINISTERSTVO X VARUJE: Obě tyto činnosti (meditování i cvičení jógy) je nejlepší provádět ve střízlivém stavu. V obou případech jde o snahu jít s realitou, zatímco marihuana způsobuje jaksi nadreálné vnímání, které by se nedalo aplikovat na většinu člověkova času. Například se nedoporučuje kouřit během práce, řízení, hned po ránu ani po obědě, každý den apod.

Avšak co se doporučuje dělat ve stavu zhulenosti? Oficiální definice neexistuje, takže můžu jen doporučit z osobní zkušenosti malování, psaní, komponování hudby, uklízení, běhání, posilování, takže i jógu a meditování. I nyní však při posledních slovech úvodu připomínám, že zdravější je dělat tyto činnosti ve střízlivém stavu.

Historie užití marihuany pro psychoaktivní účely

Nejstarší zmínka o užití marihuany jakožto psychoaktivní látky pochází z čínské medicinsko-agrikulturní knihy o rostlinách přibližně z třetího století našeho letopočtu. Materiál pro knihu byl však zřejmě sepsán na základě lidové slovesnosti a mouder, která se šířila ústním podáním přibližně z doby až 2800 před Kristem. O psychoaktivním užití se v knize píše: „…plody marihuany … při pozření nadměrné dávky, navozují představy ďáblů … po dlouhodobém užívání je možné komunikovat s duchy a povznést své tělo …“.

Další zmínku možno nalézt v indické knize Atharva Veda (7. stol. př.n.l.), což je čtvrtá kniha Véd, neboli starověkých rad, mouder a vědění. Marihuana je zde oslavována jako jedna z pěti posvátných rostlin, která je zdrojem spokojenosti, radosti a svobody. Díky těmto lákavým účinkům se marihuana v Indii stala součástí mnoha náboženských rituálů.

Také v Tibetu se marihuana užívala / užívá mezi tantrickými budhisty pro snazší uvedení do stavu meditace. Co se týče Evropy, existuje zmínka od historika Herodota z doby 450 př.n.l., že íránští kočovníci pálili a inhalovali marihuanová semínka a to při pohřebním obřadu za účelem navození euforie a umocnění rituálu. Tato informace byla následně potvrzena díky archeologickým nálezům z kočovnických hrobů nalezených na Sibiři a v Německu.

V dnešní době nalezneme rituální či meditační užívání marihuany u Rastafariánů, budhistů s tantrickým zaměřením a dalších skupin.

Meditace

Meditování je důležité pro zdravé tělo a ducha. Zenové učení doporučuje praktikovat meditování 20 minut denně. Stav rozjímání uklidňuje mysl, přepracuje stres v konstruktivní jednání, trénuje schopnost soustředit se a v neposlední řadě pomáhá pochopit vjemy, které jsme nasbírali a promyslet jaký nejlepší postoj zaujmout (nejlepší = nejméně impulzivní, promyšlený).

Meditující mozek

Meditující mozek vykazuje zvýšenou aktivitu v oblastech, které se starají o celkové zklidnění, tlumení deprese a nervozity a taktéž v centrech, které podporují větší trpělivost a shovívavost. Například když vědci porovnali mozky budhistických mnichů s mozky meditačních začátečníků, mozky mnichů měly rozvinutější centra empatie a častější výskyt alfa vln. O alfa vlnách se ví, že potlačují depresi, špatnou náladu, smutek, zlobu a napjatost.

Navíc meditace mění mozek, i co se hustoty neuronů týká. Po osmitýdenní meditační kůře měly sledované osoby zhuštěnější šedou kůru mozkovou v oblastech souvisejících s učením, pamětí a ovládáním emocí. Naopak ubyla hmota v amygdale, která je spojena s pocity strachu, stresem a zvýšeným krevním tlakem. Zdá se, že tedy platí stav čím větší amygdala, tím větší nutnost vypořádávat se s negativními vlivy, ať vnějšími či vnitřními.

Meditace či spočinutí o samotě a bez elektroniky zapříčiňuje důkladnější přemýšlení o sobě, živější a psychedeličtější představy a názory, rozšiřuje vědomí a umožňuje tak získávat nové pohledy na věc.

Meditující tělo

Meditace zasahuje nejen mozek, nýbrž celé tělo. Meditování vylepšuje schopnost buněk vstřebávat kyslík a odstraňovat oxid uhličitý. Je možné také urychlit uzdravování. V jedné studii naočkovali dvě skupiny lidí virem chřipky. Lidé, ze skupiny, která pravidelně meditovala, vykazovali mocnější imunitní odezvu v krvi než skupina, která se meditaci nevěnuje.

Na zdraví se také podílejí telomery, ochranná raménka chromozomů. Telomery jsou proteinové komplexy, které chrání genetickou informaci před jakýmsi zmateným množením. A toto nekontrolované množení bývá zapříčiněno dlouhodobou vystresovaností, při které figuruje dlouhodobá nadměrná syntéza stresových hormonů kortizolu a adrenalinu, což následně poškozuje tělo – buňky se poplašeně a zoufale množí, ve snaze vypořádat se se situací, ale přitom vzniká rakovinný nádor. Meditace pomáhá odstranit příčiny vystresovanosti.

Meditace snadno a rychle

Provádět meditaci je velmi jednoduché. Najděte si hezké klidné místo, posaďte se s rovnými zády, zavřete oči a dýchejte. Soustřeďte se na svůj dech, na své plíce, které jsou provětrávány kyslíkem a na to, jak je to blahodárné. Po chvíli se můžete soustředit i na další části těla. Například na to, jak svěží okysličená krev prostupuje cévami v nohou, v rozkroku, v břiše, v rukou, v hrudi, krku, v obličejové části lebky a nakonec v mozku. Myslete na to, jak vás celé vaše tělo vnímá a má super regenerační schopnost.

Pokud vás napadnou nevyžádané myšlenky, nechte je zas odplout a vraťte se ke své fyziologii a psychosomatice. Jak již bylo zmíněno, tato činnost uzdravuje, protože tělo je najednou upokojeno, že kolem není nebezpečný chaos, ale že jej vedete a máte plán. Z biologického hlediska by se jev dal vysvětlit tak, že buňky nervové soustavy udávají směr všem ostatním buňkám. A samotná nervová tkáň se meditací také vylepšuje – například svou schopnost vésta disciplínu.

Nejlepší je meditovat po ránu, kdy ještě nejste zatíženi novými vjemy a úkoly. Doporučuje se meditovat po ranním cvičení jógy.

Pokud byste si rádi zameditovali nebo zacvičili večer, ale jste z uplynulého dne příliš napjatí, marihuana pomůže uklidnit mysl a začít se soustředit na něco tak duchovního, jako je komunikace s tělem skrze mozek a pohyby.

Jóga

Jóga je cvičení ze starověké Indie, které má udržovat pevné a pružné tělo i zdravého ducha. Při pravidelném cvičení, což je například 15 minut každé ráno, můžeme sklízet její plody v podobě krásného držení těla a neochvějné rovnováhy, skvěle fungujících střev, zurčící lymfy v mízovodech, ale také vyššího stupně soustředění, podobně jako Vulkáni nebo rytíři Jedi.

Při cvičení je důležitá vizualizace pohybu, čili představování si cviků v hlavě, což vede k výrazně lepším výsledkům. Vizualizace obecně je velmi prospěšná pro šťastný a úspěšný život.

Ganja jóga

První zmínka o užití marihuany při cvičení pochází z textu Yoga Sutra (2. stol. n.l., Indie). V Yogasutře se píše, že pomocí bylin, mantry, soustředění či odříkání lze dosáhnout jemného vědomí. Že užití marihuany dovoluje odpoutat se od okolního světa a pomáhá úplněji se soustředit pouze na vnitřní proces meditace.

Jinými slovy, podobně jako při meditaci, marihuana při józe zapříčiňuje důkladnější
soustředění na tělesný pocit, dech i hlavu.

Zelený ibalgin

Dále může i leckterý domácí výpěstek s vysokou pravděpodobností zpřístupnit jógu lidem, kteří trpí chronickými bolestmi, protože působí mírně analgeticky – proti bolesti. A navíc chronické bolesti po pravidelném cvičení zmizí, takže tu máme i ozdravný efekt.

Je dobrá pro cvičící začátečníky, protože tlumí třeba bolest neprotažených nohou, takže to člověka neodradí a cvičí déle/více.

Defragmentace a optimalizace

Jinými slovy – marihuana může podpořit vaši zahloubanost a usnadnit tak přechod do stavu meditace či cvičení jógy. Pokud byste si tedy chtěli zacvičit či rozjímat, ale brání vám v tom roztěkanost, konopí může být instantní berličkou. Meditace je velice prospěšná pro kvalitní život. Pokud bychom tuto činnost přirovnali k tomu, co se děje v počítačích, meditace by byla jakousi defragmentací mozku – utřiďování informací do těch správných míst, aby se pak daly i správně použít.

THC, zakázaný alkaloid

Málo se ví, jak marihuanu užívali lidé třeba před 3000 lety. Zda ji mohli užívat všichni nebo jen uzákonění kněží a šamani. Ani dnes ji ještě nemáme právo legálně užívat. Avšak troufám si říct, že se tento zákon, vzhledem k západnímu trendu společnosti, v nedaleké budoucnosti změní. Společnost už myslí daleko mírumilovněji a svobodomyslněji. A zvláště v Čechách, kde ji dnes pěstuje kde kdo. Problematika užívání marihuany je známá už snad každému. Bez cenzury je možné si o ní přečíst na internetu a s opatrnou cenzurou v časopisech. Strach z neznámého rychle mizí a stejně tak i zášť. Je tedy vysoce pravděpodobné, že nás čeká krásná svobodná budoucnost.