Smashing Four

České studio Geewa naučilo kouzelníky a orky hrát kulečník!

0
97

Vždycky máme radost, když nějaká česká hra prorazí do světa. Naposledy se to stalo s Flippy Knife, jednoduchou, avšak promakanou hrou, ve které házíte nůž. Než vyjde Shadowgun Legends, další velké želízko české vývojářské scény, čekáme netrpělivě, jak se chytnou právě Smashing Four.

Geewa vyvíjí hry už drahno let, dost možná, že jste i vy hráli jejich legendární kousky jako Slovní fotbal nebo Horolezci, vesměs online hry, ke kterým vám stačil internetový prohlížeč. Velký úspěch slavili s Pool Live Tour, facebookovým (i mobilním) kulečníkem, který v jednu chvíli hrály na světě 2 miliony lidí! A právě z biliáru přišel nápad, který tvoří unikum právě Smashing Four.

Pokud hrajete Clash Royale, na první pohled se budete cítit, že jste navštívili nějaký jeho levný klon. Rozdělení obrazovek je v podstatě identické, stejně tak i zde objevujete a vylepšujete nové jednotky a skládáte si tu správnou družinu, kterou pak vyšlete do bitvy! Bohužel ani grafika ani svižnost programu kvalit CR nedosahuje, na druhou stranu tady není srovnání úplně fér. Clash Royale je přeci jen světový hit generující zavedenému studiu Supercell miliony dolarů, jenom tím chceme říci, že kvalita Smashing Four leží někde úplně jinde.

Opravdu zajímavé to totiž začne být, když se dostanete do bitvy. To sice netrvá 0,79 vteřiny jako u již zmíněné inspirace, ale i tak je vše svižné a vy hrajete během několika okamžiků. Dostanete se do arény, kde nastoupí vaše 4 jednotky, proti 4 soupeřovým. Rozestavení a tvar arény se určuje podle toho, jak daleko jste ve hře pokročilí. Začínáte ve standardním obdélníku, postupem času přibydou léčivé nebo naopak ničící zřídla a další vychytávky. Podstatné totiž je, jak bojujete!

Představte si, že každý z vašich bojovníků je kulečníková koule. Má vlastní počet životů, a když s ní narazíte do protivníkovy koule, ubere jí určitý počet životů podle toho, jaké je její útočné číslo. Když narazíte do dvou, seberete život oběma. Když nepřátelskou kouli ještě navíc naremplujete do další svojí, dojde k dalšímu odečtu. Jak dojdou životy, odchází koule do kulečníkového nebe, a jakmile se tak stane všem koulím na jedné straně, máme vítěze.

Základní pravidla jste snad chytili, koncept je ale mnohem rafinovanější. Každá jednotka má totiž jiné vlastnosti, když se dostane na určitou úroveň. Rytíř ustojí první útok, berserkr útočí tím silněji, čím je zraněnější, goblin dostává masivní bonus k útoku, když se zahraje buzarem o stěnu, paladin léčí jednotky dotykem a kněz dokonce na dálku. Právě volba správné party a především využívání výhod jednotlivých jednotek je naprosto zásadní k úspěšnému stoupání žebříčkem.

Podobně jako v kulečníku, když naperete vší silou koule na stole, i zde se může stát, že z náhodného šťouchu se po několika odrazech stane strk naprosto mistrovský, který způsobí neuvěřitelnou damage a rozhodne utkání. Jistě chápete tu radost, když se to povede vám, a asi budete rozumět i vzteku, když to někdo zahraje na vás. Nicméně většinu her rozhoduje vaše umění, představivost, znalost jednotek a dobré čtení herního pole.

Hra je to ovšem tahová, což znamená, že když se druhému nechce, můžete čekat jak trubka, což je asi to poslední, co byste si představili pod pojmem „mobilní zábava“. Tady autoři dali napoprvé docela příjemný limit (někdy to chce prostě pořádně zamířit), ale pokud jeden tah minete, další už jsou výrazně rychlejší, což je elegantní řešení.

Smashing Four na první pohled vypadá, že si z Clash Royale vzalo až příliš, ale po několika hrách zjistíte, že povědomé rozdělení menu a skladba jednotek znamená prd, když přijdete na bitevní pole a rozjedete ten pořádný ťukec! Ať se vám to odráží!