5 cviků pro lepší ráno – nakopněte den správným směrem

139
blank

Konečně přichází jaro, světla přibývá a vzduchem se šíří energie nových začátků. I přesto může být těžké se po ránu zvednout z postele. Obzvláště pokud vstáváte za tmy a organismus ještě tak nějak spí. Začněte ráno jógou! Těchto pět cviků vám pomůže nastartovat den úspěšně a snadno.


Vstaňte tou správnou nohou

Celkem 5 pozic vám dokáže rozproudit krev a odbourat stres, který se v těle hromadí. Stresové situace vyhodnocuje mozek a na základě složitých signálů spouští v těle mnoho negativních reakcí. Díky tomu se tělo cítí jako v ohrožení, očekává to nejhorší a nedokáže se uvolnit. Je důležité umět dlouhodobě ukládaný stres odbourat, aby se organismus mohl také volně nadechnout a pohlédnout přicházejícím zítřkům vstříc. Těchto pět pozic navíc zvládne skutečně každý.

Pozice dítěte

Tato pozice vám po probuzení půjde tzv. levou zadní. Klekněte si na kolena a posaďte se na paty. Následně pomalu hrudník položte na stehna, čelo opřete pokud možno o podlahu. Ucítíte protáhnutí a pnutí všude tam, kde máte ztuhlé svalstvo, nejvíc v této pozici protahujete páteř. Ruce nechte položené volně podél těla dlaněmi nahoru. Nadechujte se nosem a vnímejte, jak se vám otevírá hrudník. Vydechujte rovněž nosem a soustřeďte se na pocity v páteři. V pozici vydržte zhruba 8 dechů, tak, aby se vám nezačalo chtít zase spát.

Pozice kočky

Z pozice v kleče se pomalu rozbalte a opět posaďte do sedu, abyste pak pozvolna a plynule mohli přejít do pozice kočky. Ta spočívá v postavení na všechny čtyři. Dlaně by měly být souběžně pod rameny, kolena pod kyčlemi. Především byste se měli v pozici cítit pohodlně. S nádechem se podívejte co nejvíce nahoru, vnímejte, jak se vám otevírá hrudník. Při výdechu naopak stočte bradu co nejvíce k hrudi, nahrbte záda. Tímto jemně promasírujete páteř a rozproudíte energii v celém těle. Dýchejte pouze nosem. Opakujte pětkrát.

Pozice psa

Od kočky k psovi. Tuto pozici nejspíš již znáte z jiných cvičení, je vcelku běžně používanou pozicí, protože je zkrátka všemohoucí. Z pozice na všech čtyřech jednoduše jen zvedněte zadek, co nejvýše to jde. Dlaně i chodidla zůstávají na podložce na původním místě. Záda narovnejte, hlavu prověste mezi pažemi volně k zemi. V této pozici byste opět měli dýchat pouze nosem. S nádechem vytočte ramena směrem od uší, s výdechem je přitočte zpět. Možná jako mnozí, kdo s jógou začínají, budete muset chvíli přemýšlet, jak vytočit ramena, ale ne lokty. Můžete zvolna přešlapovat patami. V této pozici byste měli vytrvat 8 dechů.

canatura-1

Předklon ve stoje

Nyní dlaněmi přicouvejte ke kolenům a obejměte kotníky. Pro některé to může být složité, protože mají zkrácené šlachy a ucítí pnutí pod koleny. Netlačte na pilu, jóga nesmí příliš bolet. S nádechem se soustřeďte, jak se vám protahuje páteř, s výdechem nechte hruď a hlavu klesnout ke kolenům. Opakujte na 8 dechů.

Pozice židle

Z předklonu se postupně narovnejte, pomalu, jak to tělo dovolí. Nohy rozkročte na šíři kyčlí. Nyní si trochu přiklekněte, jako byste si chtěli sednout na neviditelnou židli, ale nedosedli. Vytáhněte paže vzhůru kolem uší s nádechem a pohlédněte mírně vzhůru. S výdechem narovnejte nohy a ruce svěste opět dolů. Tento cvik je nazýván také pozice síly. Je poměrně fyzicky náročný a tvaruje především stehenní svaly a hýždě. Pro jeho nejednoduchost byste jej měli zvládnout zpočátku alespoň na 5 dechů, postupem času ale můžete přidávat. 

Na ránu závisí celý den

Tuto sestavu stačí poránu procvičit jednou, nebo pokud máte více času, můžete i třikrát. Soustředí se na protažení páteře a velkých svalů, dokáže energizovat tělo a rozproudit krev. Pomůže vám nastartovat den správným a pozitivním směrem. Díky této sestavě úspěšně překonáte pocit ranní únavy, kdy byste všemi deseti chtěli skočit zpátky do peřin a nejít do práce. Možná s touto sestavou nastartujete po ránu tolik optimismu a kreativity, že pak budete v práci excelovat. Při pravidelném cvičení se vaše rána stanou příjemným začátkem dne. 


“Celkem 5 pozic vám dokáže rozproudit krev a odbourat stres”

Foto: istock.com

blank