Baobab prstnatý (Adansonia digitata) je, podobně jako naše lípa, vysoký opadavý listnatý strom z čeledi slézovité. Roste zejména v tropické Africe a domorodci jej přezdívají strom mrtvých krys – podle vzhledu plodů, strom opičího chleba – podle dužiny plodů nebo strom obrácený vzhůru nohama – když koruna na 9 měsíců opadá, neolistěné větve se podobají kořenům.

Plody jsou až 25 cm dlouhé tobolky či bobule, které dozrávají a usychají na stromě. Po pádu na zem se obvykle rozpadnou a odkryjí suchou bílou dužinu podobnou ztvrdlému chlebu.

Baobab tvoří významnou součást života subsaharských Afričanů. Je zdrojem potravy, vody, léčivých látek, místem pro ukrytí a základem mnoha mýtů a pověr. Věří se, že ženy, které žijí v osadě mezi baobaby, budou mít více dětí, že chlapec, koupaný ve vodě s baobabovou kůrou, vyroste v silného muže, a kdo se napije vody z baobabových květů, bude odpuzovat krokodýly.

Co za tisíce let Afričané vypozorovali, vědci otestovali. Podíváme se, co je na těchto pověrách pravdy.

1. Baobab utužuje zdraví

Dužina baobabových plodů obsahuje velké množství vitamínu C. Například v BIO baobabu od Lifefood
je 225 mg vitamínu C na 100 g sušiny. (DDD pro vitamín C je 80 mg.)

Vitamín C se podílí na syntéze kolagenu a jeho dostatek znamená pevné cévy a zuby. Vitamín C také podporuje vstřebávání železa z potravy, stimuluje růst a vývoj kostí, zubů a chrupavek a podílí se na plynulém okysličování tkání.

Dále pomáhá v prevenci nemocí a infekcí, podporuje totiž tvorbu bílých krvinek, které nás chrání proti virům, bakteriím a obecně cizím materiálům v organismu.

Domorodci nápojem z baobabové dřeně léčí úplavici a horečku.

2. Pomáhá uvolňovat energii z potravy postupně, čímž předchází únavě a přejídání

Baobab dokáže zpomalit glykemickou odezvu trávicího systému po jídle. To znamená, že se glukóza z potravy uvolní pozvolna a nedojde tak k jejím velkým výkyvům v krvi.

Když totiž sníme potravinu s vysokým glykemickým indexem, vyplaví se do krve najednou velké množství glukózy, což vyvolá i vyplavení velkého množství inzulinu, který krevní cukr zas pohotově vrátí na nízkou hladinu. A nízkou hladinu glukózy v krvi pak pociťujeme jako hlad a energii chceme doplnit ideálně něčím sladkým, co nám ji zas rychle dodá.

Naopak z potravin s nízkým nebo středním glykemickým indexem se cukr uvolňuje postupně, což navozuje delší pocit sytosti a méně rozhárané chutě.

Zkuste třeba vypít baobabový drink před jídlem, tak jako vědci, kteří učinili tento objev.

3. Čistí střeva a vyživuje symbiotickou mikroflóru

Baobabová dřeň obsahuje velké množství vlákniny. (Sušená dužina z Lifefoodu skýtá 45 g vlákniny na 100 g sušiny.)

Vláknina se dělí na bobtnavou (viskózní) a nebobtnavou. Bobtnavá vláknina v žaludku absorbuje vodu a vytváří jakýsi gel, který pak ve střevě zkrmí symbiotické bakterie. Bobtnavá vláknina tedy působí jako tzv. prebiotikum. (Prebiotikum je obecně nestravitelná složka potravin, která podporuje růst nebo aktivitu střevní mikroflóry a zlepšuje tak zdravotní stav konzumenta.)

Nebobtnavá vláknina zvětšuje objem tráveniny, prochází střevem, čistí ho a zefektivňuje vylučování odpadních látek, což snižuje riziko střevních onemocnění a problémů s trávením.

Důkaz in vivo – Hadzové

Africký kmen Hadza z Tanzanie má podle výzkumu o 40 % rozmanitější střevní mikroflóru než běžný Evropan. Hadzové si ještě zachovávají kulturu lovců a sběračů a jejich jídelníček se velice podobá tomu, jaký mělo lidstvo před 10 000 lety. Jedí rostliny, zvěřinu, med, různé hlízy a plody baobabu.

Vědec Tim Spector z londýnské Kings College si vyzkoušel žít a jíst jako Hadza. Už po třech dnech měl o 20 % rozmanitější mikroflóru než na začátku.

4. Baobabové mléko je výživný elixír

Ukázalo se, že mléko vytvořené z plodů baobabu obsahovalo více bílkovin a minerálů než mateřské mléko. (Baobabové mléko: bílkoviny 1,5 %; Fe 17,8 mg; Ca 134,2 mg. Lidské mléko: bílkoviny 1,3 %; Fe 0,2 mg; Ca 30 mg. Kravské mléko: Fe 0,1 mg; Ca 1,20 mg). A více železa než většina běžných výživ pro mimina (Fe 10 mg).

Hadzovský recept na baobabové mléko: smíchejte suchou dřeň s vodou a 2–3 minuty intenzivně šlehejte, dokud nebude husté. Profesor Spector popsal, že si dal dva šálky jako snídani a byl sytý.

5. Je to účinný antioxidant

Podle výsledků studie měly plody baobabu stejné nebo vyšší antioxidační účinky než pomeranč.

Antioxidanty jsou látky neutralizující účinek volných radikálů. Antioxidačně působí vitamín A, B6, C, E, zinek, selen, beta-karoten, koenzym Q10, pyknogenol či alfa-lipoová kyselina.

Předpokládá se, že antioxidanty zpomalují proces stárnutí a působí preventivně proti rozvoji mnoha onemocnění: například proti cukrovce, některým typům rakoviny, onemocnění srdce, kornatění tepen, Parkinsonově a Alzheimerově nemoci a dalším.

Lékaři se shodují, že příjem antioxidantů ve formě ovoce a zeleniny má na zdraví příznivý účinek, a to pravděpodobně díky obsaženým antioxidačním fenolům, které působí v širším měřítku než třeba antioxidanty v potravinových doplňcích, které se v rámci studií příliš neosvědčily.

A jak baobab užívat?

Z baobabového prášku si můžete namíchat mléko, přidat jej do smoothie, do proteinového nápoje nebo třeba zamíchat do hlavního jídla – hodí se například do kari guláše z červené čočky.

 

(Ozdrojovaný článek naleznete na lifefood.cz)