V polovině května nám na Facebooku přišla zpráva o chystané karetní hře Autofarmer. Protože osobně deskové a karetní hry miluju, velmi rychle jsme se domluvili na zaslání ukázkového kousku, jakmile bude na světě.

O měsíc a kousek později mi dorazila fialová krabice se zeleným nápisem Autofarmer. Hned jsme ji s přáteli otestovali a mně bylo velmi rychle jasné, že jde o hodně povedenou záležitost. Snadná hratelnost, žádná hra není stejná jako předchozí, parádně zpracované obrázky na kartách.

Záhy jsme se domluvili na rozhovoru, ke kterému se přes brutální časovou vytíženost všech zúčastněných podařilo dostat oba tvůrce hry, Slava a Dejva, a vy si jej můžete přečíst v tomto vydání časopisu ROOTS.

Jindřich: Jaký máš vztah ke konopí?

Slavo: Touto tematikou sa zaoberám vo voľnom čase ako svoje hobby. Dalo by sa zhrnúť, že môj vzťah ku konope je veľmi pozitívny. (Dejv se přidává později)

Jindřich: Kdo dostal nápad hru vytvořit?

Dejv: To přišlo chvíli po raziích na growshopy v roce 2013. Pamatuju si, že jsme v tu dobu s Radarem, mým tehdejším spolubydlícím, hodně tvořili a to byly fakt dlouhý večery plný tvorby a hraní prototypů. A v tuhle krásnou dobu, kdy se myšlenkám a příležitosti dařilo, byl proveden ten zásah. To bylo dostatečným impulsem k vytvoření hry o pěstování konopí. První hratelný prototyp byl vymyšlený a připravený ke hře snad za hodinu a kupodivu se hrál dobře. Do té doby všechny ty různý prototypy a hříčky byly pouze šuplíkovou tvorbou. Právě od počátku Farmera se ty světy snažíme spíše dokončovat než vytvářet další.

Jindřich: Nechali jste se při její tvorbě něčím inspirovat? (Existuje někde ve světě něco podobného?)

Slavo: Jediná podobná hra s konopnou tematikou, o ktorej viem, je Weed. Tá je vonku už nejaký ten rok, ale o jej existencii sme sa dozvedeli až nedávno. Povedal nám o nej niekto z ľudí, s ktorými sme hru testovali. Už sme tou dobou mali Autofarmera skoro hotového, takže jeho výslednú podobu nijak neovplyvnila. Inšpirovali sme sa hlavne historkami od samotných pestovateľov. To je vidno na kartách, ktoré reprezentujú temnú ľudskú stránku ako Zlodej, „Kámoš“ a Varování. Tiež sme do hry zahrnuli bežné prírodné problémy, s ktorými sa rastlina musí vysporiadať počas svojho krátkeho života – Plíseň, Svilušky a Samec.

Jindřich: Kdo dělal obrázky?
Dejv: S vizuálem hry to bylo těžší. Farmer si prošel mnohými variacemi na to, jak se to nemá dělat. A pak nám přátelé doporučili, abychom se zeptali Jana Grumla, brněnského ilustrátora známého pod jménem Slakinglizard, zda by nám hru nenakreslil. Jeho tvorbu jsme znali z našich oblíbených míst v Brně, a protože se nám jeho styl velice zamlouval, domluvili jsme se, že zajdeme na pivo.

Proběhlo první setkání. Už ani nevím, zda jsme trochu pili, nebo trochu mluvili, ale toho druhého bylo hodně. Bylo to v pořádku. Takových setkání proběhlo ještě několik. Protože Slack v tu dobu dokončoval svou autorskou knihu 69 vagín, času bylo málo. Tou dobou jsme hlavně uvažovali nad tématy, ikonami a v neposlední řadě nad barevností. Postupem času začaly vznikat nejen první skici, ale i nové návrhy na uživatelské rozhraní hry. Když jsme to pak všechno skládali dohromady, neuvěřitelně dobře to do sebe zapadalo.

Jindřich: Chystáte nějaké rozšíření? Například nějaké bonusové kartičky?

Slavo: Prvotné ohlasy hráčov sú dosť pozitívne. To nám dodáva veľa chuti a energie hru dalej rozvíjať. Momentálne pracujeme na rozšírení zameranom čisto na rastliny, ktoré budete v hre môcť pestovať. To je vo fázi prototypovania, takže jeho finálna podoba sa môže ešte výrazne zmeniť. Ale už teraz vieme s istotu, že si budete môcť vypestovať niektoré z najznámejších odrôd marihuany.

Jindřich: Kde a za kolik se hra prodává?

Slavo: Hru si môžete zakúpiť priamo od nás, na našom webe www.autofarmer.cards za 500 Kč. Ďalšou možnosťou je kamenný obchod Cult of the road v Brne. Rozširujeme distribučnú sieť na viac kamenných a internetových predajní. Takže už v blízkej dobe si ju budete môcť kúpiť aj na iných miestach.

Jindřich: Jaký máte názor na zákony ohledně konopí na Slovensku?

Slavo: Uff. Politika. Ťažká otázka. Momentálne zákony na Slovensku mi prídu extrémne prísne. Netreba vôbec veľa, aby sa človek dostal do problémov zo zákonom. Pritom skutočné nebezpečenstvo jeho správania pre spoločnosť je nulové.

Dejv: Dostanu ban na Slovensko, když na tuhle otázku odpovím?

Jindřich: A v Čechách, případně jinde ve světě?

Slavo: V Česku je situácia o trochu viac uvoľnená. Ako zákonamy, tak aj atmosférou. Osobne som zástancom modelu legalizácie, kde sa z predaja platia dane, ktoré sú následne použité pre verejné blaho.

Dejv: Člověk se nemůže posouvat dál, pokud bude svazovaný něčím, co nedává smysl. Nějaký zbytečný tradice, který už dávno neplatí, určitě smysl nemají. A něco takového je ta situace tady u nás s konopím. Přitom kdyby si každý mohl doma vypěstovat pár kytek pro vlastní potřebu, bylo by to o mnoho jednodušší.

A lidi by se tomu krásně přizpůsobili. Pochopili by to. Naráz by si babička mohla pěstovat konopí do mastiček na své zahrádce. I vy pravděpodobně máte babičku, tak nebuďte lhostejní k bolesti kloubů a svalů.

Jindřich: Poslední dotaz pokládám jako hráč, který si Autofarmera oblíbil – proč jste do hry dali tu brutální kartu „Šťára“?

Dejv: Tahleta speciální karta je ve hře již od první hratelné verze. Symbolizuje již zmíněnou razii. Herně pak má být takovým strašákem, že pokud to budeš přehánět, tak si pro tebe pravděpodobně přijdou. Nutí tě to se držet při zemi a v závislosti na tom, jak velkou zahradu máš, si budeš vybírat hrací karty pro hru.

Jindřich: Děkuji za rozhovor a přeji s hrou hodně úspěchů.

PS: Na naší FB stránce jsme uspořádali soutěž o tři balení této super hry a byla to jedna z nejúspěšnějších, které jsme pořádali 😉