Černá rýže

1718
blank

Jestliže jste znudění představou rozvařené změklé bílé rýže a chtěli byste si zdravě zpestřit přílohu, černou rýži mohu jen doporučit. Koupit se dá většinou v asijských potravinách, a protože jí do přílohy přidáme jen malou část, nebude toto zpestření ani tolik finančně náročné.

Černá rýže je velice bohatá na antioxidativní rostlinná barviva, antokyany (stejně jako například borůvky), mezi jejichž pozitivní vlastnosti patří například ochrana před rakovinou způsobenou volnými radikály, zlepšení funkce mozku nebo zmírnění zánětů. Dále bylo prokázáno, že extrakty z černé rýže snižují výskyt aterosklerózy, což přispívá k prevenci srdečních i mozkových příhod. Jelikož je černá rýže prodávána s vnější slupkou, je i výborným přirozeným zdrojem vlákniny, která pomáhá proti nadýmání, zácpě a funguje například i jako prevence rakoviny tlustého střeva.

Fialová rýže se zeleninovým kari

Zutaten:

  • Öl
  • rýže černá a bílá
  • Salz
  • houby shitake
  • Zwiebeln
  • Knoblauch
  • kari pasta (zelená nebo oranžová), či kari v prášku
  • chilli
  • mletý koriandr
  • Kurkuma
  • cuketa/lilek
  • rajčata
  • paprika
  • sójová omáčka
  • zeleninový bujon
  • Kokosmilch
  • mražený špenát

Zeleninové kari:

Na vyšší pánev nebo do hrnce si připravte olej dle vlastního uvážení (já poslední dobou využívám kombinaci kokosového oleje se slunečnicovým kvůli obsahu nasycených i nenasycených mastných kyselin), sušené shitake osolte a zalijte vroucí vodou a nakrájejte si cibuli i česnek. Cibuli přidejte na rozpálený olej a chvíli duste, než přidáte koření: kari pastu nebo kari v prášku podle vlastního uvážení, chilli, mletý sušený koriandr a kurkumu. V mezičase je výhodné si nakrájet cuketu/lilek, rajčata i papriku na vyhovující tvary.

  • blank

  • blank

Jakmile cibule zesklovatí, přidejte česnek a opět chvíli duste. Po částečném zhnědnutí česneku přidejte zbývající zeleninu, osolte, zakápněte trochou sójové omáčky, přidejte kýžené množství zeleninového bujonu a trochu vody a duste, dokud lilek či cuketa nezměknou. Poté přidejte kokosové mléko a volitelně mražený špenát a na nízkém plamenu nechte probublávat, dokud špenát nerozmrzne a chutě se nespojí.

Fialová rýže:

Jednou z mála potenciálních nevýhod černé rýže oproti té nám známé je fakt, že je potřeba ji dopředu namočit, aby vnější slupky trochu změkly. Rýži stačí namočit tři až čtyři hodiny před vařením, ale největší jistota samozřejmě je, nechat ji namočenou přes noc. Před přípravou si tedy smíchejte černou a bílou rýži ve vámi preferovaném poměru (já jsem zvolila 1:2 černá:bílá). Tuto rýži poté připravte, jak jste zvyklí. Já ji připravuji v rýžovaru, nicméně lze ji připravit s výhodou také v troubě. Zalejte osolenou rýží vodou v poměru 2:1 voda:rýže a nechte v troubě vařit zhruba 40 minut na 180 °C.

blank