Domácí první pomoc – Křečové žíly

44
blank

Vnímání fyzického vzhledu se v průběhu staletí mění a nejspíš i nadále měnit bude, co však zůstává, je krása zdravého lidského těla. Většina problémů vnitřních orgánů se totiž dříve či později projeví i navenek.


A za mnoho potíží si, jak jinak, můžeme sami. Nezdravý životní styl dělá s tělem divy. Na druhou stranu je to vlastně dobrá zpráva, vždycky je zde poměrně jednoduchá možnost na změnu.

Důsledkem nezdravé stravy, nedostatku pohybu, obezity nebo kouření jsou vedle jiného také křečové žíly. Určitý podíl na jejich vzniku můžeme ovšem přičíst i přirozeným životním situacím – těhotenství či stárnutí a dědickým predispozicím.

Fialoví hádci vinoucí se po našich nohou nejsou bohužel problémem jen estetickým, ale hlavně zdravotním. Křečové žíly vznikají nedostatečným prouděním krve ze spodní části těla směrem k srdci. Vzniká tak tlak, pod nímž se žíly rozšiřují a oslabují. Chlopně nepřiléhají k žilní stěně a nedokážou zabránit zpětnému chodu krve, ta se nedostatečně okysličuje. Při neřešení problému hrozí nebezpečí vzniku trombózy a bércových vředů. Mezi příznaky patří pocit těžkých nohou, pálení dolních končetin, noční křeče. 

Zřejmým, většinou nezbytným a poměrně snadným řešením je tzv. sklerotizace. Chirurgická metoda, kdy se pomocí injekce do žíly zavede látka – tekutina nebo pěna, která ve finále způsobí vstřebání žíly.

Nutné ale bude změnit i přístup k životu, ke stravování i pohybu.

Pochodem vchod a nohy nahoru. Přesně tak, nesmíme zanedbávat ani pohyb, ani relaxaci. Nejideálnější je obyčejná chůze, což je skvělé – koníček, který nic nestojí, začít můžeme kdykoli a kdekoli, nezáleží ani na věku a fyzické zdatnosti. A po práci bude následovat zasloužená odměna. Nohy, podepřené tak, aby byly výš než tělo, namasírujeme jedním z přípravků, který podporuje pružnost a pevnost cév.

Mezi doporučené pohyby patří i plavání, případně šlapání vody ve vaně. Voda tělo přirozeně nadnáší, sportujeme tedy, aniž bychom si jakkoli zatěžovali klouby nebo svaly. Obecně je lepší klidný, nenáročný pohyb než silové sporty, které mohou stav křečových žil naopak ještě zhoršit.

Dobře známá je i metoda sprchování nohou střídavě horkou a studenou vodou, končit byste měli vždy tou studenou. Doporučuji i pohodlné oblečení, které pevně nepřiléhá hlavně v oblasti pasu a nohou.

 Na procházku si s sebou připravte ovocno-zeleninovou svačinku – rutin známý také jako vitamín P obsahuje většina červeného ovoce a zeleniny, citrusy, ale také třeba jablka, banány, broskve, papriky, červená řepa a další a další. Jeho superschopností je umění zpevňovat cévy a zvyšovat jejich pružnost. A to je právě to, co potřebujeme. 

canatura-1

Asi nejznámějším zdrojem rutinu je ovšem pohanka. Její využití je skutečně pestré od květu přes plody až po slupky z nich. Z květů a slupek se připravuje čaj. Přirozeně bezlepková pohanka je i přes svou specifickou chuť oblíbenou surovinou v kuchyních celiaků, ale i v těch ostatních. Po vzoru našich předků z ní můžeme připravit kaše, placky, zahušťovat s ní nebo ji přidat do různých zeleninových i masových směsí a salátů. 

Podzimní procházka svádí k brouzdání ve vrstvě barevného listí. Občas se sehněte pro červenohnědé kaštany, místo zvířátek si z nich ovšem vyrobte tinkturu. Má skvělé účinky na cévy i žíly, přidává se do tinktur i mastí určených pro léčbu oběhové soustavy.

Musím se podívat, jestli jsem v některém z článků vynechala česnek, tuhle zeleninu byste prostě měli mít stále po ruce. Při léčbě křečových žil zkuste spojit jeho síly s účinky citrusů v masážním toniku. Jím pak pravidelně potírejte postižená místa. Stačí smíchat rozdrcený česnek s olivovým olejem a pomerančovou nebo citronovou šťávou, po 12 hodinách směs sceďte. Uchovávejte ji v chladu po dobu nejdéle 2 dnů.

I když se už země probouzí, ve sklepě možná najdete nějaké brambory či zelí, zkuste to také s nimi. Zelné listy zbavte košťálu, lehce je podrťte válečkem na těsto a obložte jimi nohy. A pak si dopřejte čtyřhodinovou pauzu, ideálně s podloženýma nohama, ať jim ulevíte co nejvíc.
Zklidnit rozbolavělé nohy dokážou i brambory, opět obkladem z nastrouhaných hlíz. 

Dokud ještě není teplo, přidávejte si do jídel kayenský pepř. Jeho prohřívací schopnosti v létě neoceníte, snižuje ale krevní tlak, působí protizánětlivě a zpevňuje žilní stěny. 

Z bylinek mě napadá použití také měsíčku, protože zklidňuje jako obklad z čerstvě podrcených květů i jen z odvaru z nich a čistí játra v podobě čaje. 

Poradil vám někdo pití červeného vína v malém množství? Asi vás zklamu, resveratrol údajně pozitivně ovlivňující stav žil a cév vyprchá skoro okamžitě po otevření láhve a ani výsledky studií jeho vliv jednoznačně neprokázaly. Chcete-li u vína zůstat, bude pravou volbou odvar z mladých listů jako koupel.

Vrátím se ještě na úplný začátek článku – problémy se žilním oběhem mohou souviset s játry. Ta jsou nejen čističkou našeho těla, podílí se také na krvetvorbě a jsou i zásobárnou této životadárné tekutiny, zároveň ovlivňují krevní oběh. Právě nastávající jaro je nejideálnějším obdobím pro jejich plánovanou očistu a regeneraci.

Sama výrazně aromatický rozmarýn v kuchyni příliš nepoužívám, ale jako oplach na vlasy nebo prostředek pro čištění jater je výborný. Stejně jako káva z čekanky nebo pampelišky (smetanky lékařské) – oba hořké kořeny obsahují inulin, vlákninu přispívající ke snížení hladinu cholesterolu v těle. Zároveň jako prebiotikum upravuje trávení, usnadňuje vyprazdňování a podporuje imunitu.


“Mezi doporučené pohyby patří plavání”

blank