Domácí první pomoc – nadváha

147
blank

Tak tedy na rovinu a hned na začátku článku říkám, že ani bylinky, ani koření nejsou dostatečně mocné, aby samy o sobě přiměly tělo zbavit se nadbytečného tuku. Nicméně mohou pomoct. Prvním krokem bude ale změna životního stylu. Chcete -li hubnout, předpokládám, že si uvědomujete zdravotní dopady nadváhy, nebo vás možná už dohnaly.


Únava, bolesti kloubů, omezená pohyblivost, vysoký tlak, problémy s menstruací a případně i otěhotněním, dna, spánková apnoe, nebezpečí vzniku cukrovky – myslím, že tento výčet možných potíží způsobených tukem uloženým v našem těle docela postačí k zamyšlení.

Zajímavá by určitě byla i debata na téma ideální váha. Zkuste chvíli zapomenout na svoje představy a očekávání okolí a myslete hlavně na sebe, jednejte v souladu se svými potřebami a pocity. Mějte se rádi. Možná to zní banálně, ale za hradbou z tuku se může skrývat zraněná duše. A nenávist nebo odpor nejsou nejlepší motivací.

Přibrali jste přes Vánoce dvě, tři kila? Nejspíš bude stačit vrátit se zpátky k obvyklé stravě, dodržovat pitný režim a přidat pohyb, aby se tělo vrátilo ke své váze. Jestliže ale centimetry kolem vašeho pasu přibývaly postupně uplynulých několik let, je pravděpodobné, že k jejich zvládnutí bude potřeba velká dávka pevné vůle a možná i odborná pomoc.

Kouzelným slovíčkem je změna životního stylu. Opravdu to nebude jen o tom, že budete chodit po schodech místo jízdy výtahem nebo omezíte knedlíky k nedělnímu obědu. I když i tyhle drobnosti k tomu budou patřit.

V první řadě je potřeba se pevně rozhodnout a vědět, proč chci zhubnout, mít vnitřní motivaci – to znamená dělat to kvůli sobě, kvůli svému zdraví, svým pocitům, svým snům. Určitě je dobré najít si k sobě partnera, ale vždy si ověřte, že i on či ona si jsou stoprocentně jistí, aby vás později svými selháními a výkyvy nestahovali zpět.

Jste pevně rozhodnutí postavit se na startovní čáru? Nekompromisně se zbavte všeho, co by vás mohlo zlákat na scestí, a naplánujte si jídelníček. Jakmile budete vědět, co vařit, a budete mít doma připravené suroviny, nebudete mít prostor hřešit, protože ani v lednici, ani ve spíži nebude nic vhodného. Možná vás lákají krabičkové diety, ale s láskou a z čerstvých surovin připravené jídlo na míru bude vždycky lepší a kvalitnější.

Zapomeňte na cukr, různé dobroty, jako jsou brambůrky a tyčinky, a snížit příjem sacharidů – to znamená zejména omezit přílohy, jako jsou knedlíky, těstoviny i různé placky. Na druhou stranu se nemusíte bát brambor, pohanky, čiroku a dalších obilovin či luštěnin. Ano, jsou v nich sacharidy, ale také bílkoviny, vláknina, vitamíny i minerální látky. Luštěniny a některé z obilovin jsou vhodné i při bezlepkové dietě. Přílohy jednoduše nahradíte zeleninou. Té si můžete dopřávat, co hrdlo ráčí. Ideální je samozřejmě ta sezónní a regionální. Teď v zimě sáhněte po zelenině kvašené, která podpoří také vaši imunitu, nebo po té nakládané. Důležitou součástí jídelníčku bude maso. Hlídejte si, aby bylo co nejkvalitnější, pokud můžete, vyhněte se tomu ze supermarketu a nakupujte přímo u farmářů či malých řezníků. Uzeninám je nejlepší se vyhnout, jestli se bez nich neobejdete, čtěte složení, měly by obsahovat co nejvyšší podíl masa. Složení je důležité také u mléčných výrobků.

Z jídla si udělejte příjemný rituál – pěkně si prostřete, nevěnujte se ničemu jinému a každé sousto pečlivě rozžvýkejte.

I když se říká, že největší částí se na hubnutí podílí strava, je jasné, že bez pohybu to nepůjde.

Ze začátku to určitě nepřehánějte, bolest z namožených svalů by vás mohla lehce demotivovat a to nechcete. Začněte přirozeným pohybem a pak přidávejte cvičení podle vašeho naturelu, každému bude vyhovovat něco jiného.
Tak a teď konečně bylinky a koření. Je jasné, že směsi namíchané od bylinkářů budou nejúčinnější, ale i v domácích zásobách je možné něco najít.

Chilli – pálivé papričky obsahují kapsaicin, látku, která napomáhá spalování tuků. Díky ní se také dříve cítíme sytí. V případě chilli však platí dobrého pomálu, pozor by si měli dát zejména lidé trpící vysokým tlakem či žaludečními vředy.

  • blank

  • blank

Skořice – zlepšuje trávení a metabolismus tuků, pomáhá rychleji spalovat kalorie a reguluje hladinu cukru a cholesterolu v krvi. Skořici je možné používat nejen vnitřně jako koření či nálev, ale i k zábalům problémových partií coby pomocníka proti celulitidě.

Citronová tráva – milovníci asijských pokrmů určitě vědí, o jaké rostlině je řeč, je totiž jejich nedílnou součástí. Velmi lahodný je i čaj z této bylinky. Mezi její účinky patří i schopnost detoxikovat organizmus a zklidnit žaludek.

Kurkuma – koření, které má široké spektrum využití, pomáhá také při hubnutí. Detoxikuje, pomáhá spalovat tuky a zároveň tlumí pocit hladu. Při jeho konzumaci myslete na to, že je rozpustné v tucích a je tedy potřebné trochu nějakého přidat, aby se uvolnily účinné látky.

Černý pepř – pro nás notoricky známé a běžně používané koření obsahuje piperin. Látku, která podle výzkumů usnadňuje hubnutí díky zlepšení trávení. Jako většina pálivého koření je i pepř antibakteriální a protizánětlivý.

Česnek – spalování tuků urychlíte i konzumací česneku. Samozřejmě toho českého, kvalitního paličáku. Ničí také škodlivé bakterie a odplavuje z těla nežádoucí látky.

Zázvor – v zimním období je výborným pomocníkem pro zahřátí a zahnání případného nachlazení. Prohřátím organizmu se přičiní i o rychlejší metabolizmus, a tím i spalování tuků.

Bazalka – vedle zlepšení trávení zklidňuje žaludek i rozjitřené nervy. Skvěle zafunguje také při problémech s nadýmáním.

Zelený čaj – efekt, který požadujeme, má zejména práškový zelený čaj, matcha. Je známý po mnoho století a současná věda potvrzuje příznivé účinky na naše tělo, a to i ty zeštíhlovací.

Máta – stejně jako bazalka zklidňuje, ulevuje při bolestech břicha způsobných nadměrným množstvím plynů ve střevech. Snižuje také chuť k jídlu.

Jak vidíte, hubnutí neznamená, že si na jídle nepochutnáte, je to právě naopak. V létě, kdy není chuť na horké nápoje a pikantní jídla, pomůžou i éterické oleje.


“Zkuste chvíli zapomenout na svoje představy a očekávání okolí a myslete hlavně na sebe”

blank