Domácí první pomoc – Stres

61
blank

Stres – náš dávný, věrný společník. Zatímco u našich pravěkých předků se jednalo o stres ze zabezpečení holého přežití – tedy potravy a bezpečí, my jsme zejména pod tlakem času a peněz.


Stres slouží našemu organizmu jako ochrana – pokud mozek vyhodnotí nějakou situaci jako příliš nebezpečnou, pobídne nadledvinky k produkci stresových hormonů a ty potom vybudí tělo k reakci. 

Tou může být obrana, nebo útok. Tělo podpoří svaly a orgány pro jednu z těchto důležitých činností a naopak utlumí činnost těch, které mu právě teď nejsou ku prospěchu. Je tedy asi jasné, že pokud jsme vystaveni stresu často, projeví se jeho negativní vliv velmi rychle na celém našem organizmu. Na částech přepínaných i na těch, které dlouhodobě trpí nedostatkem živin.  

Stresem tedy trpí celé tělo a to rozhodně není to, co bychom mu chtěli dopřát. 

A jak se říká – my jsme tvůrci svého života, tedy ty hlavní kroky jsou na nás. Samozřejmě, doba je taková, jaká je, není možné se zcela vyhnout zátěžovým faktorům, ale přesto je mnoho věcí, které ovlivnit dokážeme.

Vypusťte to, co nemůžeme ovlivnit. Ano, můžeme se zaobírat mnoho věcmi, ale tím se nic nezmění. Nadávat na politiku v hospodě vám jen zvedne tlak a zkrátí život, výsledku je možné dosáhnout pouze aktivním vstupem do ní, byť na komunální úrovni. Lepší práce nebo partner nikoho nepřepadne ze zálohy při ležení na gauči. Stres tedy snížíte zúžením zájmů – vypněte televizi, přestaňte hltat od rána do večera zprávy a zaměřte pozornost tam, kde chcete změnu. 

Když už jste se tedy zvedli z gauče, pokračujte dále v pohybu ven ze dveří a do přírody. Můžete se jen tak procházet a kochat krásou kolem sebe – příroda je mocný léčitel, stejně tak jako pohyb samotný – nebo se do toho pořádně opřít a nebo, jestli vám to dává větší smysl, si dejte pořádně do těla.

Naučte se odpočívat. Aktivní odpočinek je skvělá věc, ale není nad to prostě vypnout mozek a nechat ho relaxovat. Není nutné hned začít meditovat, protože meditací může být i práce, na kterou se plně soustředíme. Ruční práce, pobyt v přírodě, pro každého se najde něco, co ho chytne za srdce a nabije pozitivní energií.

Často se z plných plic smějte. Smích léčí. Díky němu jsou do těla vyplavovány hormony, které potlačují napětí a stres, snižují úzkost. Tělo dokážou zrelaxovat. Člověk, který se často usmívá, je krásný a přitahuje k sobě stejně naladěné lidi. Co podporujeme, to roste.

Podpořte tělo zdravou stravou. Opět je to na vás, jiný pohled na to, co je zdravá strava, budou mít vegani, jiný zastánci paleo stravy. Základem je zjistit, co vyhovuje zrovna vám, a v kuchyni používat základní, průmyslově neupravené potraviny.

Asi nejvíce zmiňovanou bylinkou v souvislosti s depresemi a stresem je třezalka tečkovaná. Ne každý ji máme doma, ale sehnat ji sušenou nebo ve formě tinktury či tablet je velmi snadné. Má sedativní účinky, zklidňuje při úzkostech, žaludečních neurózách a problémech se spánkem. Aby se projevily její účinky, je potřeba ji užívat pravidelně a dlouhodobě. Neovlivňuje pozornost, její použití tedy nevadí při řízení auta. Negativem třezalky je zvýšení citlivosti pokožky na sluneční záření.

canatura-1

Také účinky kozlíku (baldriánu) jsou známé a hojně využívané po staletí. Jeho kořen, ze kterého se získává droga, má velmi specifickou vůni, podle které je možné ho snadno poznat. Zklidňuje až uspává, není tedy vhodné ho používat, pokud se potřebujeme soustředit. Je vhodný při žaludečních neurózách, při přepracování a nespavosti způsobené nervovým vyčerpáním. Zpomalí úzkostlivě bušící srdce.

Jak její jméno napovídá, je mučenka pomocníkem pro lidi zmučené vnějšími okolnostmi – nervózní, vystresované, podrážděné a úzkostlivé. I ona bývá, jako většina bylinek zde zmíněných, součástí preparátů příznivě ovlivňujících spánek a duševní pohodu. 

Zatímco již zmíněné bylinky většinou nemáme hned po ruce, pokud tedy netrpíme nespavostí či jinými nervovými problémy pravidelně, ty další si už můžeme vypěstovat na zahradě či v truhlíku za oknem.

Vůně levandule mě doprovází od dětství, je to osvědčený prostředek našich babiček a teď už i můj proti nespavosti. Je velmi univerzální, pohladí po duši a navodí pohodu. Díky ní povolí i nepříjemné napětí v hlavě i těle. Užívejte ji opatrně při nízkém krevním tlaku, celkově není vhodné ji vnitřně užívat mnoho pro její silně antibakteriální účinek. 

Meduňka je vhodná při projevech střevní neurózy, nespavosti, stavech paniky. Snižuje krevní tlak, zklidňuje trávicí trakt. Účinné látky v ní vyladí celé tělo ztuhlé strachem a napětím.

Mateřídouška nabízí pro ty, kteří potřebují, hřejivou mateřskou náruč. Obejme vás a dovolí načerpat novou energii. Nenápadná květinka s příjemnou vůní ulevuje i při trávicích poruchách.

Heřmánek pravý jemně zharmonizuje duši dospělých i dětí. Stejně jako levandule je neuvěřitelně univerzální. Zklidňuje rozbolavěnou trávicí i dýchací soustavu, podrážděné nervy. Čaj vypitý před spaním vás odnese do říše snů, než řeknete dobrou noc. 

Kdyby nic jiného, majoránku mít doma budete. Tradiční koření do pravé české bramboračky a do bramboráků je určitě v každé kuchyni. Skvělá je zejména při žaludečních obtížích, i to se může hodit, pokud stres řešíte jídlem. Nervozita a neklid nemají při užívání této bylinky šanci. Využití má i při migrénách a bolestech hlavy a při silné menstruaci. 

A rozmarýn na konec. Přeborník, který posílí celý organizmus a zvýší tlak, ale jen tolik, aby pomohl tělu poradit si s melancholií a nervovým vyčerpáním.

Uklidňuje i chmel, ale jeho nevábná vůně mi brání vychutnat si čaj z něj. Zkusit můžete pivo, v malém množství je to také dobrý prostředek na spaní. A ještě si jeho prostřednictvím doplníte vitamín B, také důležitý pro správné fungování nervové soustavy.


“Vypusťte to, co nemůžeme ovlivnit”

blank