Domácí první pomoc – zácpa

158

Známe to určitě každý – cítíme, že máme plné břicho, někdy je nám až těžko od žaludku, ale nedaří se nám vyprázdnit. Může to způsobit stres či různé změny, ve většině případů se ale jedná o špatné stravovací návyky, ať už je to nesprávná skladba jídelníčku, nebo nedostatek tekutin, chybějící pohyb, některé nemoci nebo léky a také těhotenství. Vliv má i přemíra stresu a neschopnost přijmout změny jako přirozenou součást života.


Lékaři mluví o zácpě, pokud pacient chodí na velkou méně jak 3x týdně. Každý jsme však jiný, důležitá je pravidelnost. Dalšími znaky zácpy je tuhá, rozpadající se stolice a pocit sytosti.

Zácpu je důležité řešit z mnoha důvodů – tlusté střevo je důležitou součástí imunitního systému, jeho nesprávné fungování naruší vstřebávání živin. Tuhá stolice způsobuje trhlinky ve sliznici střeva nebo konečníku i zhoršení stavu hemeroidů.

Asi každého hned napadne sáhnout po projímadle, aby se problém rychle vyřešil. Tělo si však při dlouhodobějším užívání laxativ vytvoří na jejich účinky rezistenci. Pokud nevyřešíme příčinu, bude se zácpa a s ní spojené nepříjemnosti stále opakovat.

Zácpou nejčastěji trpí děti, ženy v těhotenství a senioři. Také určité léky se podílejí na ztížení vyprazdňování – zejména ty na úpravu krevního tlaku, antidepresiva, proti bolesti.

A teď co s tím. Když se to vezme kolem a kolem, jsou pravidla vlastně dost jednoduchá. Vytvoření návyku, tedy vyprazdňovat se v pravidelnou dobu. Nepřejídat se, na druhou stranu i málo jídla může způsobit zácpu. Veškerou potravu dobře žvýkat. Dodržovat pestrý jídelníček s co největším zastoupením ovoce, i sušeného, a zeleniny, oříšků (či másel z nich), semínek a dalších potravin s dostatkem vlákniny, psyllia či inulinu. Zkuste třeba smoothie jako obměnu salátů. Hodně pijte, zejména vodu – ráno začněte sklenkou teplé vody na lačno. Omezte potraviny, které stolici zahušťují – bílé pečivo, sladkosti, kakao, čokoládu, borůvky,
rýži i brambory.

Pravidelný a pro daného jedince vhodný sport v kombinaci se správným dýcháním podpoří činnost střev. Nemusíte se bát časové náročnosti, místo cesty autobusem do práce jděte pěšky, vyhněte se výtahu, o víkendu se projeďte na kole nebo si jděte zaplavat. Malým dětem často uleví masáž a nahřívání bříška.

Jedním z průvodních projevů zácpy je plynatost, s tím nám může pomoci třeba máta peprná. Tahle voňavá bylinka dělá celkově dobře našemu trávicímu traktu, podporuje činnost střev, ulevuje při křečích a nadýmání.

Kvašená zelenina, ať už dobře známé kysané zelí, nebo třeba exotičtější kimchi, obsahuje velké množství bakterií prospěšných našemu trávení. A jako bonus obsahují vitamín C (a nepřeberné množství dalších vitamínů a minerálních látek), který teď naše imunita využije při atacích kašle, chřipek a dalších nemocí tohoto období.

Další zeleninou, jejíž pravidelná konzumace se příznivě odrazí na našem trávení, je červená řepa. Známým a často využívaným prostředkem pro lepší vyprazdňování je lněné semínko.

Obsahuje velké množství rozpustné i nerozpustné vlákniny. Je snadno dostupné a také jeho užívání je jednoduché. Stačí je podrtit a přidat do jogurtu, kaší či smoothie. Je ideální připravit si vždy čerstvou porci, protože snadno žlukne.

Ale zpátky k bylinkám, zima je pro popíjení čajů přímo ideální. Mírným přírodním projímadlem je i černý bez. Posiluje také cévy, zvyšuje jejich pružnost, pomáhá zlepšovat stav hemeroidů. Z jeho bobulek můžete vyrobit marmeládu, šťávu nebo je nasušit. Čaj z květů je výborný na podporu imunity, při nachlazení a rýmě.

Dříve byl nápoj připravovaný z praženého kořene čekanky považován za náhražku kávy, díky lékařským výzkumům už ale víme, že je velmi prospěšná zdraví. Inulin, který jsem zmiňovala výše, se získává právě z kořene této bylinky.

Věřím, že máte doma zásoby nasušeného jitrocele či vyrobený jitrocelový sirup jako skvělé pomocníky při nachlazení a kašli. Přidáme-li k listům jitrocele i semena a ze směsi připravíme čaj, máme další možnost, jak si poradit v případě tuhé stolice.

Účinky čaje či kávy z kořene smetanky na trávicí soustavu jsou dobře známé a mohou pomoci i v případě problémů s vyprazdňováním.


„Pravidelný a vhodný sport v kombinaci se správným dýcháním podpoří činnost střev“

Foto: istock.com