Jak zabránit vzniku cukrovky?

189
Reishi ganoderma

Nemoc sladké moči (jak se cukrovce přezdívá) nepatří mezi moderní choroby, i když si to mnoho lidí myslí. Ve skutečnosti první zmínky o cukrovce pocházejí už z období starověkého Egypta cca z roku 1500 př. n. l. Podrobnější odborný popis lékaři vytvořili už v 17. století. Tehdy si také všimli, že moč nemocných je velmi často sladká.

Rozdíl mezi cukrovkou 1. a 2. typu

Cukrovka 1. typu postihuje hlavně mladé lidi. Příčinou je, že slinivka břišní z nějakých důvodů nevyrábí inzulín. Může to být kvůli poškození její tkáně, autoimunitní reakci, z genetických příčin. Jedinou možnou léčbou je celoživotní podávání inzulínu. Cukrovka 2. typu ale vzniká jinak a až v dospělém věku. Slinivka těchto nemocných vyrábí inzulínu dostatek, jenže buňky už na něj nereagují. Nedochází proto k odbourávání cukru v krvi. Nejohroženější skupinou jsou především lidé trpící obezitou.

Jak bojovat proti vzniku cukrovky 2. typu?

Musíme zdůraznit, že tento boj máte ve svých rukou. Nemůžete se vymlouvat, že za to může někdo jiný nebo něco jiného, což spousta lidí ráda dělá. Vaše prevence cukrovky 2. typu spočívá hlavně v tom, že byste se měli pravidelně hýbat a udržovat si přiměřenou tělesnou hmotnost. Uznejte, tohle opravdu záleží jen a jen na vás, nebo ne? Znamená to zařadit do svého každodenního rozvrhu nějakou fyzickou aktivitu a konzumovat pestrou stravu s velkým podílem vlákniny a omezeným podílem sacharidů a tuků. V běžné stravě by podíl sacharidů neměl překročit 55 % každodenní energetické spotřeby člověka. Pokud je vyšší, stoupá riziko přibírání hmotnosti, protože energetický příjem je větší než výdej. Tím pádem roste i pravděpodobnost vzniku cukrovky 2. typu, protože s trvalým zvýšeným příjmem sacharidů se časem vyvine inzulínová rezistence.

Co znamená inzulínová rezistence?

Jde o stav, kdy vám sice slinivka břišní vyrábí dostatek inzulínu, ale vaše tělo ho nedokáže využít. Následkem toho se glukóza hromadí v krvi, místo aby se dostávala do buněk. Protože o vstřebávání glukózy z krve do buněk vašeho těla se stará právě hormon inzulín. Slinivka se snaží vyrábět víc a víc inzulínu, aby se snížila hladina krevního cukru, jenže k jeho odbourání stále nedochází. Vzniká tak trochu paradoxní situace – máte sice v krvi hodně inzulínu i hodně cukru, ale tyto dvě veličiny nedokážou správně spolupracovat. To znamená, že inzulín nedostane cukr do buněk. Slinivka se pak může nadměrnou výrobou hormonu vyčerpat a dojde k poškození jejích buněk.

Příčinou vzniku je nadvýživa

Spousta lidí o své inzulínové rezistenci ani pořádně neví. Vzniká z nadvýživy, která omezuje správné fungování metabolických drah. Pokud dochází k další a další konzumaci tuků a cukrů, aniž byste vyčerpali svoje energetické zásoby, vznikají radikálové formy kyslíku, které poškozují buňky. Inzulínová rezistence tvoří odpověď na toto poškození. Tělo začne ignorovat inzulín. Po určité době si pak lidé, kteří trpí rezistencí, doslova vypěstují cukrovku 2. typu. Nejdříve je hladina cukru zvýšená mírně, postupně stoupá. Tento vzestup probíhá několik let. Proto je třeba mu zabránit. Jakmile vás při odběru krve lékař upozorní, že máte vyšší cukr v krvi, je to varovný signál. Pozor, zamyslete se nad sebou! Nejlepší je odhodlat se k ráznému kroku už v tuto chvíli. Stačí změnit životní styl. Jak?

Jak bojovat s inzulínovou rezistencí?

Zařadit více pohybu. Někdy stačí více chodit pěšky a už se vám podaří shazovat přebytečné kilogramy. Ideální je každý den nějaký pohyb. Pohyb je skvělým lékem na rezistenci – účinně spalujete glukózu.

Změnit stravování. Vynechat jednoduché sacharidy (sušenky, bonbóny, čokoládu, bílé pečivo, koláče, zákusky) a nahradit je komplexními sacharidy (celozrnné pečivo, celozrnná rýže a celozrnné těstoviny).

Pravidelnost v jídle. Důležité je jíst pravidelně po menších dávkách.

Konzumovat více zdravých a nezpracovaných potravin – ovoce, zelenina.

Zvýšit množství potravin s vysokým obsahem omega 3 mastných kyselin – tučné ryby (snižujete hladinu cholesterolu), případně sáhnout po kvalitních potravinových doplňcích s omega 3 (rybí, lněný či pupalkový olej v kapslích).

Zařadit doplňky stravy na snížení hladiny krevního cukru – přírodní alkaloid berberin, extrakt z houby reishi (více informací o houbě Reishi naleznete na www.superionherbs.cz/reishi/).

Využít přírodní prostředky na regulaci hladiny krevního cukru: jablečný ocet, skořici, pískavici řecké seno atd.

Přestat kouřit – i kouření přispívá k inzulínové rezistenci.

Zhubnout, tedy snížit zásoby nebezpečného břišního tuku.

Důsledky dlouhodobé inzulínové rezistence

Obezita – váš energetický příjem je vyšší než výdej, proto tělo nedokáže spálit glukózu a přeměňuje ji na tukové buňky, které přibývají.

Cukrovka 2. typu – inzulínu je dost, ale nezpracovává glukózu.

Vysoká hladina cholesterolu v krvi.

Vysoký krevní tlak.

Srdečně-cévní onemocnění.

Máte-li vysokou hladinu cholesterolu, zvýšený krevní tlak, vyšší hladinu krevního cukru, rozvíjí se u vás metabolický syndrom, jehož je cukrovka 2. typu také součástí.

Pomoci mohou houby reishi a shiitake

Samozřejmě, že strava s omezením sacharidů a nasycených tuků a k tomu dostatečný pohyb, to je nejúčinnější lék, jak si zajistit správnou citlivost na inzulín, ale pokud už u vás propukla cukrovka, můžete bojovat s inzulínovou rezistencí přírodními způsoby. Houby reishi a shiitake dokážou zmírnit rozvoj inzulínové rezistence (více informací o využití hub při cukrovce naleznete na www.superionherbs.cz/cukrovka-lecive-houby-reishi-shiitake/). Snižují totiž oxidační poškození buněk, vychytávají volné radikály. Polysacharidy umí snížit buněčnou oxidaci. Právě tím, že houby umí navázat volné kyslíkové radikály a sníží oxidační stres buněk, dokážou tak eliminovat následky nadvýživy, která způsobuje nesprávnou funkci metabolických drah. Tím pádem tlumí inzulínovou rezistenci. Houby reishi navíc snižují hladinu krevního cukru, zabraňují vzniku nových tukových buněk a tlumí i následky cukrovky, například v podobě snížené funkce ledvin.

Subsistence farming cultivation of shiitake mushrooms. Image close-up of mushrooms