Na co si při józe dát pozor?

83
Athletic man holding a handstand on top of the famous Table Mountain overlooking Cape Town and Lion's Head, South Africa. Nikon D850. Converted from RAW.

Jógou k duševní pohodě a tělesnému zdraví. Anebo tomu tak není? Víte, kdy může být jóga nebezpečná nebo kdy se jí raději zcela vyhnout? Mnoho lidí se na jógu nadšeně vrhá, protože v ní hledají pomoc od bolesti zad, útěchu při prosezeném dni v kanceláři nebo se snaží splnit si předsevzetí a udělat pro sebe něco dobrého. Neriskujte zbytečně své zdraví. Zjistěte, které hranice není dobré překročit.


Nádech a výdech

Jóga má mnoho pozitivních účinků, přínosných pro tělo, svaly i klouby. Harmonizuje
endokrinní systém a produkci hormonů, zlepšuje psychiku (už to, že se odhodláte třeba po
ránu se rozhýbat, vám povzbudí sebevědomí a vylepší den). Ale ne vždy. Kamenem úrazu se
stávají snahy domácích samouků. Základem cvičení je totiž souhra dechu s pohyby těla. Vše
se musí odehrávat koordinovaně, nenuceně, zvolna. Jakmile nedýcháte dobře, začne mít jóga
opačný účinek. Destruktivní.

Tělo ohrožující dech

Příliš dlouhý nádech zatěžuje plíce. Nadměrný přísun kyslíku do krve může způsobovat
závratě a překysličení, nerovnováhu krevního oběhu. Může docházet k výkyvům krevního
tlaku. Při nevyváženosti kyslíku tělo špatně zásobuje svaly potřebnými látkami, svaly se
mohou rychleji unavit nebo natáhnout, cvičení se stává bolestivější. Zkrátka nádech a výdech
není jen tak. Správný rytmus dechu má rozhodně svůj smysl a ideálně by vás jej měl naučit
někdo zkušený.

Není lektor jako lektor

Rozhodně byste se měli svěřit do rukou odborníka. Alespoň pro několik prvních lekcí. Lektoři
mají obvykle dostatek zkušeností a znalostí, aby poznali, když děláte něco špatně, a
upozornili vás na to. Ukáží, jak správně dýchat, synchronizovaně s pohyby a co nejlépe pro
tělo. Vybírejte ale lektora pečlivě. Pro velký zájem o tento moderní cvičební trend se bohužel
i lektoři rojí jako houby po dešti a snadno se za odborníka prohlásí i někdo, kdo nemá téměř
žádné zkušenosti. Před zakoupením lekcí jógy si podrobně přečtěte recenze na internetu a
názory členů, kteří již cvičení u vybraného lektora absolvovali. Nechat se napálit a doslova
utýrat pro vyšší záměr je více než snadné.

Aby to nebolelo

Především – necvičte násilím! Všechny posilovací a protahovací cviky je důležité provádět
tak, aby vám byly ještě příjemné, a nemusíte nutně trhnout rekord v ohebnosti těla. Pokud vás
bolí svaly nebo klouby při snaze natáhnout někam ruce i nohy, netlačte více na pilu. Jóga je o
příjemném pocitu. A když vám tělo říká, že už je toho moc, nejděte proti tomu. Podvolte se.
Uvolněte se a na chvíli si odpočiňte. Snadno si jinak můžete uhnat natažení svalů, výron
kotníku, vyvrtnuté klouby nebo svalovou horečku. To není smyslem tohoto cvičení.

Rozehřívací kolo

Existuje několikero různých druhů jógy a neustále vznikají nové typy. Každému totiž
vyhovuje něco jiného. Mezi jednu z nejnebezpečnějších ale v tomto ohledu patří bikram jóga.
Cvičí se v místnosti s teplotou vzduchu 42 °C. To je sice skvělým prostředkem pro rychlejší
spalování tuků a vyladění kardiovaskulárního systému. Zároveň to ale může být hrozbou pro
jedince, kteří nejsou na takové teploty zvyklí. Astmatici, lidé s vysokým krevním tlakem nebo
kardiaci by na takový typ „horké“ jógy neměli vůbec chodit. V rozehřátém prostředí se vaše
hranice únosnosti mohou jevit mírně posunuté, svaly tolik nebolí a dokážete nemožné. Opak
je pravdou. Pocítíte to na druhý den ráno. A pokud to přeženete opravdu hodně, snadno
můžete i zkolabovat na místě. Stává se to běžně.

Kdo by rozhodně jógu cvičit neměl?

Pro možnou náročnost a nesprávné odhadnutí vlastních hranic by jógu samovolně rozhodně
neměly cvičit ženy ve vysokém stupni těhotenství. Cviky jako například svíčka by dále
neměly dělat ženy, které mají právě periodu. Některým náročným úkrokům by se měli
vyhnout i lidé po operaci kolene. Pokud cítíte, že na vás něco leze, nebo se vám zdá, že máte
horečku, lekci soustředěného dýchání a fyzické ohebnosti také pro jednou vynechte.

Hledání vašeho já

Hlavním smyslem jógy je procvičit tělo, překonat stres. Naučit se větší pružnosti a vitalitě.
Pravidelné cvičení už samo o sobě přináší i pohodu a klid do duše, prostě jen proto, že jde o
zaběhnutý řád, který uklidňuje. Cvičení uklidňuje. A uvolňuje. Do toho byste se ale rozhodně
neměli pouštět sami bez pomoci zkušeného cvičitele. Nenechte si jógou ublížit. Jakmile
pochytíte základy správné rutiny, vašemu cvičebnímu rozvoji už nic bránit nebude a můžete
se do cviků ponořit naplno i doma. A třeba s celou rodinou. Zatím nejraději při domácím
cvičení asistují psi. Ale můžete to vyzkoušet i venku na vzduchu. Nestyďte se ukázat, že
děláte pro sebe něco dobrého. Uvidíte, jak vám to půjde samo!


„Jóga má mnoho pozitivních účinků, přínosných pro tělo, svaly i klouby“

Foto: istock.com