Pravidelným cvičením jógy můžete v životě dosáhnout nebývalých zázraků. Změn, které jste ani nečekali. Není to jen protahování se po ránu pro lepší figuru. Díky józe můžete začít zcela nový život. Objevit v sobě netušené schopnosti, najít životní směr, který jste dosud hledali. A můžete překonat podzimní deprese, životní těžkosti či duševní splíny… Jak na jógu při vzduchem poletujícím listí? Vyzkoušejte trochu odlehčený recept pro lepší boj s depresemi krátících se dní. Zvládnou jej i začátečníci. Pomůže vám vyplavit více hormonu štěstí do krve a vyrazit vstříc šťastnější budoucnosti.


Dokážete neusnout?

Máme-li uvnitř, v duši, teplo, žádný nečas a plískanice nás nerozhodí. Nikdy ale neuškodí
umět si vnitřní teplo dodat. A nemusí jít o extrémně náročné fyzické cviky. Pro začátek stačí
zapálit si svíčku a začít poklidnou meditací. Uložte se do pozice vleže, která je vám příjemná,
uvolněte ruce. Představte si teplo plápolající u vašeho srdce, jak se postupně rozlévá do rukou
a konečků prstů, přes kolena a kotníky až po špičky nohou. Dýchejte pravidelně. Jazyk mějte
opřený o patro. Nemyslete na nic jiného, kromě rozlévajícího se tepla. Nevytvářejte žádná
souvětí ve své hlavě, pokuste se vypnout mozek. Nechte plynout myšlenku o teple a chvíli
sledujte další myšlenky, které přitom vyplouvají na povrch mysli, než se vaše mysl naprosto
zklidní. Pokud zvládnete v této fázi neusnout (jak se většině Evropanů, kteří neumějí
doopravdy odpočívat, stává), můžete přejít k další fázi.

Nemusíte umět sedět jako jogín

Se zavřenýma očima se přesuňte do sedu, pohodlně se usaďte. Ideálně do tureckého sedu, ale
pokud vás třeba bolí klouby, stačí volně natažené nohy. Seďte s rovnými zády a temenem
hlavy se vytahujte za sluncem. Představte si, že rostete k obloze. Pokud se vám nedaří
dostatečně zklidnit, vezměte si do dlaní hořící, hřejivou svíčku. Zhluboka dýchejte, mezi
každým nádechem a výdechem nechte pár vteřin pomlku. Jen vy a váš dech po dobu několika
minut. Soustřeďte se na každý nerv ve svém těle, jak vám bije srdce, proudí krev v žilách.
Vnímejte energii, která proudí v žilách spolu s krví, do každé buňky ve vašem těle. Zažijete
neskutečný pocit uvolnění a uvědomění. Naslouchejte svému nitru, potřebám, které z něj
přicházejí. Následuje tzv. pozice dítěte.

Vzpomínka, která zažene i Mozkomory

Položte se na břicho a čelo si opřete o zem. Třeba si opřete hlavu o polštářek, aby nepřišel
nepříjemný pocit tlaku. Ruce položte volně podél těla, dlaněmi vzhůru. Dýchejte do břicha,
zhluboka a procítěně. Snažte se na nic nemyslet. Sledujte pouze, jak myšlenky připlouvají a
odplouvají. Tomuto se říká pozice dítěte. Nevinného, světem znaveného dítěte, které celý den
objevovalo nepoznané a nyní v bezpečí, v teple domova, ulehá k odpočinku. Jak se cítíte?
Vzpomeňte si na svá dětská léta. Najděte vzpomínku, která vás v dětství rozzařovala štěstím.
Prociťte ji. Přemýšleli jste někdy, která vzpomínka vašeho života je vůbec ta nejšťastnější,
kterou máte? Taková, která by vám zachránila život, kdyby na tom závisel. Vnímáte ten mír a
radost uvnitř sebe?

Pohodlí především

Po několika minutách pravidelného dechu a klidného prožívání dětských radostí si
zapamatujte ten pocit, jak je život jednoduchý. A jak málo stačí ke štěstí, k jednoduchosti.
Nyní se přetočte opět na záda. Pokrčte kolena a chodidla těsně u sebe přitáhněte až k hýždím.
Ruce položte opět těsně podél těla. Klidně se k tomuto přikryjte, aby vám nebyla zima. Této
pozici se říká pozice blaženosti, takže by vás nemělo trápit žádné nepohodlí. Přesuňte dlaně
na podbřišek, vnímejte, jak do něj proudí při nádechu vzduch a při výdechu jak klesá. Pulsuje
středem vašeho těla energie, která vás udržuje při životě, energie, která pomůže vyřešit
všechna vaše trápení. Odpočívejte. Vnímejte vnitřní teplo, láskyplnou záři, která prostupuje
každým vaším nervovým zakončením. Soustřeďte se na to dobré uvnitř, pocit klidu, štěstí,
vyrovnanosti. Přivítejte šťastnou budoucnost.

Dovolte si být šťastní

Tímto pravidelným cvičením můžete nalézt vnitřní mír a klid a ujasnit si dosud nevyjasněné
životní otázky. Jen nesmíte usnout. Díky němu se vám do krve začnou vyplavovat hormony
štěstí a vyladí se funkce vnitřních žláz. Vyplaví se toxiny z organismu. A v neposlední řadě
přijde štěstí, které se naučíte vnímat a cítit silněji. A přestože venku bude řádit sychravé
počasí nebo ranní mrazíky, zůstanete v pohodě a naučíte se vítat v životě více šťastných
příležitostí. Při začátku meditace si raději nastavte budík zhruba o půl hodiny později. Anebo
cvičte vždy před spaním, kdy nebude vadit, pokud usnete. Cvičení a meditace přináší takovou
míru uklidnění a uvolnění, že je naprosto běžné při něm usnout.


„Máme-li uvnitř, v duši, teplo, žádný nečas a plískanice nás nerozhodí“

Foto: istock.com