Přivítejte nový zítřek – pozdravte slunce

172
blank
Woman opening curtains and looking out.

Přichází podzim a s ním i kratší dny, více tmy po ránu i stmívání brzy po návratu z práce. Úbytek slunce přirozeně ubírá tělu vitamín D a snadněji nás tak přepadají deprese a úzkosti. Chybí nám hormon štěstí. Není snadné se chmurným stavům ubránit, když je člověku nejlépe pod peřinou a s šálkem kakaa v ruce. Existují ale způsoby, jak odolat i nejtemnějším hlubinám duše. Pozdrav slunci je jogínská očista mysli i ducha, která je perfektním začátkem pro všechny lepší zítřky.


Proč začít pozdravem slunci?

Máte po ránu problém se rozhýbat? Mžouráte s horkým čajem v prstech ven do ranního oparu
a podráždí vás sebemenší snaha, když se na vás někdo pokusí promluvit? Nechte rozproudit
krev v mozku. Podpořte tvorbu hormonů štěstí ve vašem těle. Zkuste jógu, pozdravte slunce.
Těchto pár jednoduchých cviků pomůže posílit imunitu a pružnost těla. Cvičení není vhodné
pouze pro těhotné ženy a jedince, kteří trpí na vysoký tlak.

Plynule z jedné pozice do druhé

Sestavu pozdravu slunci tvoří několik ásan, které na sebe plynně navazují. Nejjednodušší
verze se skládá z 12 pozic, první a poslední je totožná, takže se dá snadno pokračovat
několikrát dokola. Každou je potřeba řádně prodýchat, setrvat v ní několik vteřin. Buďte
trpěliví. Nejspíš pár opakování potrvá, než si tělo fyzicky zvykne na protahování a než se
cviky naučíte provádět opravdu správně. Pravidelné cvičení ale stojí za to. Přináší
harmonizaci trávicího systému, prokrvení mozku a plic, vypnutí pleti, odbourání tuků.
Postavte se čelem k východu slunce a zhluboka se nadechněte. Nový den přichází.

Vzhůru ke slunci

Cvičení začneme ve stoje, chodidla máme lehce od sebe. S nádechem zvedneme pomalu ruce
od těla nad hlavu, až do mírného záklonu. Můžeme mít zavřené oči, abychom se nenechali
rušit vjemy z okolí a mohli přestat úplně na všechno myslet. Pročistěte si mysl. Vypněte.
Ideálně několik vteřin pozdržíme dech a s výdechem se pomalu předkloníme a nahrbíme záda.
Dotkneme se dlaněmi co možná nejvíce země. Pak záda propneme, stále v předklonu.
Nadechneme se a plynule přejdeme s výdechem do první pozice – pozice prkna. Ta vypadá,
jako když chcete cvičit kliky, dlaně máme v úrovni loktů celou plochou na zemi, ruce
pokrčené, hlavu, záda a bedra v jedné rovině, udržujeme tělo asi deset centimetrů nad zemí.
Nohy opíráme o špičky prstů.

Pes a kobra

Pokračujeme pozicí kobra, kdy s nádechem propneme paže a vzepřeme se na rukou, snažíme
se netisknout pánev na zem, záda prohneme jako kočičí hřbet naopak, hlavu zakloníme mírně
dozadu, jako bychom chtěli dosáhnout bradou až na slunce. Setrváme několik vteřin. Pak
s pomalým výdechem bedra zvedneme do pozice psa – celou plochou nohou se postavíme na
zem, propneme nohy a osou nohy-bedra-hlava vytvoříme pozici psa hlavou dolů, která
vypadá jako trojúhelník

  • blank

  • blank

Na konci je začátek

Následně s nádechem přitáhneme dlaně ke kotníkům, pevně je obejmeme a pak s pomalým
výdechem zvolna narovnáváme záda do původní pozice, ve které jsme začínali, tedy s mírně
rozkročenými chodidly a pažemi napjatými vzhůru ke slunci. Bradou se vytahujeme k nebi.
Opět nádech a plynule můžeme sestavu zopakovat ještě jednou.

Čeho se vyvarovat?

Během celého cvičení bychom měli udržet mysl zklidněnou a ničím se nestresovat, ani nad
ničím hluboce dumat. Dýcháme nosem, ale pokud je to pro nás přirozenější a příjemnější,
můžeme dýchat i pusou. Vždy se nadechujte co nejhlouběji to půjde, až dolů do břicha
k bránici. Dýchejte zvolna a přirozeně, k ničemu se nenuťte a nijak se nebraňte. Pokud vám
některá pozice není příjemná nebo vás bolí některá část těla, nespěchejte. Násilím ničeho
nedosáhnete. Tělo si samo řekne, kdy mu cvičení dělá dobře a kdy raději změnit pozici.

Zharmonizované hormony

Tato sestava pozdravu slunci je jednou z jednodušších variant, v níž není obsažena pozice
bojovníka, takže je i lépe zvládnutelná pro začátečníky i ostřílené jogíny. Celé toto cvičení
vám po ránu zabere zhruba 5–10 minut, ale dokáže, že již po pár dnech se budete cítit lépe.
Okolí bude mít pocit, že jste omládli, začnete hubnout. Pravidelné praktikování pozdravu
slunce také díky přirozené masáži krku a vnitřních orgánů pomáhá zharmonizovat a napravit
funkci štítné žlázy, slinivky nebo ledvin. Napomáhá také k hlubšímu a kvalitnějšímu spánku,
odstraňuje strach a napětí. Pozdrav slunci je tady pro nás neustále. Můžete jej provádět ráno
s východem slunce, ale také před spaním s jeho západem. Energie slunce vás nabije na celý
přítomný i budoucí den. Přinese klid a štěstí do všech vašich činností. Přinese pocit, že jste
konečně našli to, co jste v životě dosud hledali.

Foto: istock.com

blank