Pučálka

375

Když se dříve Staročeši chtěli uskrovnit, dát si detox a šetřit zásoby do další sklizně, pražili si pučálku, tzv. maso chudých, naklíčený opražený hrášek – a to naslano nebo nasladko.

Praktická a očistná tradice

Pučálka tradičně nesměla chybět po bujarých oslavách masopustu čili o předvelikonočním půstu. Během masopustu totiž lidé doháněli veselí, které o rozjímavých Vánocích činit nesměli. Hojně tedy smažili z čerstvě vylisovaných olejů, které stejně brzy podléhaly zkáze a hodily se pak už jen na svícení, hodovali a družili se.

Po masopustu bylo vhodné se z úsporných důvodů uskrovnit, protože první úroda měla přijít až třeba v květnu. Bylo také vhodné se postit pro uctění památky Jehošuy Nazaretského, který o Velikonocích položil život za svobodu hebrejského národa podmaněného Římany.

V každém kraji pučálku připravovali o jiné postní neděli s různými obměnami lidových obyčejů. Na Hané s tím začínali už o Škaredé středě a podávala se po hospodách. Na Mladoboleslavsku si počínali prakticky. Vodou slitou z naklíčeného hrachu zalévali rostoucí plodiny či osivo, aby bylo odolné vůči škůdcům. Na Nepomucku opékali hrách na másle s rozinkami, křížalami a jinými pokrutkami (sladkostmi).

Rychlé občerstvení středověkých a novověkých ulic

Ještě asi před sto lety prodávaly pučálku po ulicích báby pučálnice. Naklíčený hrách pražily na přenosných kotlích na dřevěném uhlí a servírovaly ho v papírových kornoutech jako pečené kaštany. Existuje zmínka, že pučálnice působily například v pražské ulici V Kotcích ve Starém Městě.

Hrách a zdraví

Hrách je velmi kompatibilní potravina pro naše vnitřnosti. Syrový obsahuje 79 % vody a ze sacharidů hlavně škrob a jen malé množství sacharózy, což ocení diabetici i všichni, kdož si potrpí na kvalitní potravu. Škrob se totiž během trávení pomalu a pozvolna přeměňuje na glukózu, takže nevychyluje hladinu krevního cukru.

Bílkoviny

Hrách též obsahuje příznivé množství bílkovin – přibližně stejně jako rýže nebo maso – 20 g na 100 g. Říká se, že jen živočišné bílkoviny skýtají všechny esenciální aminokyseliny, což jsou ty, které si naše tělo nedokáže vyrobit a musí je tedy přijímat v potravě. Nenechte se však mýlit! Všechny esenciální aminokyseliny obsahuje i quinoa, amarant, konopné semínko, spirulina či chlorella. Nebo kombinací potravin, například obilovin a luštěnin, se též pokryjí všechny aminokyseliny.

Vitamíny a minerály

Hrách skýtá též široké spektrum vitamínů – B1, B2, B3, B6, C, E, kyselinu listovou, karoteny, provitamin A. Z minerálů hořčík, draslík, vápník, fosfor, železo, měď a molybden. Karoteny chrání zrak a stimulují obnovu sliznic. Skupina B utužuje mentální zdraví, udržuje zdravou pleť, vlasy, imunitu a krevní oběh.

Jak hrách naklíčit

Vyklíčí jen celá semena se slupkou a zárodečným klíčkem. Hrách propláchněte, zalijte vlažnou vodou – cca tři díly vody na jeden díl hrachu – a nechte přes noc v chladu nebo pokojové teplotě nabobtnat. Druhý den s ním proveďte to samé. Měl by bobtnat ideálně 24 hodin.

Slijte všechnu vodu (a použijte ji třeba na kytky, je pro ně velice výživná), hrách propláchněte vlažnou vodou a mokrý ho rozprostřete třeba na hluboký tác a přiklopte víkem, abyste imitovali vlhké a teplé půdní prostředí. Hrách nechte na vlažném místě, kde příliš nesvítí slunce.

Nejlepší je takto hrách klíčit 4 dny, kdy jsou již klíčky třeba centimetr dlouhé. Během té doby hrách opět proplachujte a případně vybírejte špatné kusy.

Hrách můžete takto jíst i syrový. Klíčením se totiž ještě zmnoží obsah cenných látek – enzymů a vitamínů, zlepší se stravitelnost a sníží následná nadýmavost. Nadýmavost totiž způsobují hlavně puriny, dusíkaté sloučeniny, které jsou součástí nukleových kyselin i aminokyselin. Dostatečným namáčením a proplachováním se jejich obsah v luštěninách snižuje.

Takto naklíčený hrách můžete také začít pěstovat. Je to velmi nenáročná POPÍNAVÁ rostlina a plodí již po 12 týdnech.

Pučálka recept

Naklíčený hrách opékejte na pánvi, na plechu nebo na pekáči. Můžete jej opékat na sucho nebo na nějakém tuku. Doporučuje se zprudka 3–5 minut, dokud hrách neztratí svou měkkou syrovost a šťavnatost. Hotový by měl být lehce křupavý. Hotový nebo ještě opékající se hrách dle libosti oslaďte nebo osolte.