Rovnováha tuků

50
blank

Také jste v dětství baštili rybí tuk s takovou „chutí“? Tuky mohou být prospěšné, ale i škodlivé. Tuky se dělí na nasycené a nenasycené mastné kyseliny. A jejich rovnováha ovlivňuje všechny pochody v těle. Je základem zdravého bytí a klíčem ke zdravému a vyrovnanému životu. Ale není zrovna nezbytně nutné denně se ládovat lžičkou „rybiny“. Jde to i jinak.


Špatné tuky?

Nasycené mastné kyseliny zhoršují kvalitu cév a cholesterol v těle. Urychlují proces stárnutí a mohou být příčinou špatného okysličování krve. Najdeme je především v červeném mase, živočišných tucích a mléčných produktech. Jsou odolnější a mají vyšší teplotu tání, hůře se tedy v těle rozkládají a není snadné se jich zbavit. Dalo by se říci, že patří mezi ty „škodlivé“ tuky, ovšem i je potřebujeme v malé míře k životu, aby udržovaly rovnováhu v organismu.

Pravý rybí tuk

Mezi nenasycené mastné kyseliny patří ty, které si tělo neumí samo nijak vyrobit a je závislé na jejich příjmu z potravy. Nejdůležitějšími jsou omega 3 a omega 6 nenasycené mastné kyseliny. Omega 3 snižují krevní tlak, cholesterol, pozitivně posilují srdce, zrak a funkci mozku. Většina lidí jich ve stravě přijímá méně, než je ve skutečnosti potřeba. Nejvíce se vyskytují v mořských rybách, jenže jíst dvakrát denně tuňáka nebo pstruha není jistě hitparádou vašich chutí.

Omega 6

Oproti tomu omega 6 přijímáme ve stravě poměrně hodně. Ve zdravé míře podporují „zdravý“ cholesterol, snižují krevní tlak a zánětlivé procesy v těle. Stimulují také růst a obnovu kůže a vlasů, přispívají ke zdraví reprodukčních orgánů. Také pomáhají při léčbě artritidy a u dětí při léčbě hyperaktivity a poruch pozornosti. Na druhou stranu při nadměrném množství podporují omega 6 vznik zánětu. Nejčastějšími zdroji těchto kyselin jsou rostlinné oleje. Klíč ke zdraví však tkví ve správném poměru mezi těmito esenciálními kyselinami! Ten totiž v těle působí stejně jako ibuprofen nebo aspirin.

Životně důležitý poměr

canatura-1

Pokud přijímáte ve stravě podstatně více omega 6 mastných kyselin než těch omega 3, je vaše strava tzv. prozánětlivá. Podporuje vznik zánětu. Podle posledních průzkumů má zánět v těle 95 % celosvětové populace. Zánětlivé buňky pak podporují vylučování cytokinů a zejména při styku s virem nebo bacilem může nastat tzv. „cytokinová bouře“ neboli přehnaná reakce organismu, která má fatální a dlouhodobé negativní účinky na tělo. Je příčinou rozvoje srdečních onemocnění, rakoviny, astmatu nebo také deprese. Nehledě na to, že se tělo viru nebo bacilu dokáže v takovém případě jen stěží ubránit. Což je zejména v poslední době důležitý nedostatek.

Jak snížit zánět?

Věděli jste, že jako zánět v těle se projevuje i alergie, ekzém nebo bolest hlavy? Migréna je jasný ukazatel nevyvážených mastných kyselin. Vyvážit omega 6 a omega 3 mastné kyseliny může být celkem oříšek. Doslova. Měli byste do svého jídelníčku zařadit ve větším množství zeleninu a ovoce, oříšky a semínka, omezit cukry a masné výrobky. Omega 6 také dostanete pod kontrolu, když omezíte stres a zvýšíte přísun sluníčka. Zvýšení vitaminu D v těle totiž prokazatelně pomáhá eliminovat zánět. Ano, slunce léčí.

Ekologické nebezpečí?

Otázkou je, jak moc jsou ke konzumaci zdravé ryby, v jejichž útrobách se nachází nezanedbatelné množství plastů a jejich mikročástic. Správně byste měli udržovat v těle poměr 5:1 omega 6 a omega 3 mastných kyselin. V současnosti je běžný poměr u lidí 15:1! Pokud ale nevěříte přírodnímu doplnění správného množství a nechcete nutně polykat lžičku tuku a chroupat ořechy po hrstech, vsadit můžete také na omega kyseliny v kapslích. 

Inuité „rybožravci“

Podle některých studií umí strava, bohatá na omega 3 mastné kyseliny, zpomalit postup Alzheimerovy nemoci a také posiluje imunitu. Výzkumy Inuitů v Grónsku ukázaly, že přestože tito domorodci mají stravu jednostrannou a monotónní, jsou nebývale odolní a zdraví. Jedí totiž v podstatě pořád dokola jenom ryby. Jaký poměr kyselin máte v krvi vy, lze zjistit bohužel jen odběrem a vyšetřením v laboratoři. Rozhodně to ale stojí v současné době za zváženou. Cokoliv, co může nastartovat imunitu, je důležité!


“Věděli jste, že jako zánět v těle se projevuje i alergie, ekzém nebo bolest hlavy?”

blank