Máte-li celá žitná zrna, můžete zkusit tento neobvyklý recept. V běžných obchodech k dostání většinou nejsou. Levně je ale seženete v obchodech na internetu, kde si můžete přikoupit i další zajímavé produkty, které v klasických řetězcích nejsou k dostání.

Výhody žita

Žito obsahuje více bílkovin než pšenice.

Žitná zrna mají nízký až střední glykemický index (32–34) a glukóza se po jídle uvolňuje do krve pozvolna.

Žito obsahuje méně lepku než pšenice.

Pěstování pšenice poskytuje větší výnosy, ale žito je otužilejší a méně náročné na kvalitu půdy. Má mohutné kořeny a dá se pěstovat i ve vyšších nadmořských výškách. Nedá se tak snadno utlačit plevely, je celkově odolnější, a proto i vhodnější pro ekologické pěstování.

Je bohaté na vitamíny B1, B2, B6, E, niacin a kyselinu listovou. Z minerálů obsahuje velké množství fosforu, železa, zinku a selenu.

Konzumace žita pomáhá proti ateroskleróze a rakovině tlustého střeva, zřejmě díky vyššímu obsahu vitamínu E a selenu.

Recept na žitné rizoto s květákem:

500 g žita

4 cibule

8 stroužků česneku

4 rawit chilli papričky

1 květák

libovolná hladká mouka

libovolný olej

koření: kurkuma, sladká paprika, pepř, majoránka, koriandr, kmín, petrželová nať, mletý zázvor

sůl

Postup:

Žito přes noc namočte (nebo na 1–2 dny s proplachováním). Nabobtnalá zrna ve velkém hrnci vařte asi 20 minut. Ať zrna pěkně plavou ve vodě, podle potřeby během vaření vodu doplňte.

Mezitím, co se žito vaří, v jiném hrnci dejte na mírném plamenu smažit 5–6 polévkových lžic oleje.

Na olej přihoďte koření: půl lžíce kurkumy, půl lžíce sladké papriky, lžičku mletého zázvoru, větší špetku mletého pepře, půl lžíce majoránky, půl lžíce mletých semen koriandru, půl lžíce petrželové natě a půl lžíce (mletého) kmínu.

Koření za občasného míchání smažte 4–5 minut.

Přihoďte i nakrájené cibule, česnek a chilli papričky a smažte asi 10 minut. Podle potřeby podlijte trochou vroucí vody.

Omyjte a nakrájejte květák a přihoďte jej k smaženině. Můžete zvýšit plamen. Podlijte dvěma hrnky vroucí vody a duste směs s květákem asi ještě 10 minut.

Vmíchejte smaženinu do vody s uvařeným žitem, posolte a řádně promíchejte.

Vytvořte si zahušťovadlo: 3 lžíce libovolné hladké mouky rozmíchejte v hrnku s teplou vodou a vlijte k žitu.

Vše vařte za občasného promíchávání ještě asi 10–15 minut.

Vařič vypněte a nechte asi 20 minut jídlo pod pokličkou dojít a spojit chutě.

Podávejte s libovolnou čerstvou zeleninou a ozdobené třeba kadeřavou petrželí.

Pokud máte rádi umami chuť, jídlo si na talíři můžete přilepšit nějakou kvalitní světlou sójovou omáčkou bez cukru a bez glutamátu s co nejvyšším obsahem sójových bobů za přijatelnou cenu. Takovou mají třeba v Kauflandu: Pearl River Bridge – Helle Soja Sauce a stojí kolem 50 Kč 500 ml.

Výsledné zhodnocení: Žito je pěkně šťavnaté. Zrníčka jsou pružná a při skusu praskají.